Znany jako „Malarz Dźwięku”, uważany jest za jednego z 10 najlepszych gitarzystów klasycznych na świecie obok takich nazwisk, jak: Julian BREAM, Roberto AUSSEL, bracia ASSAD, Andrew YORK, Marcin DYLLA, Carlo MARCHIONE, Pavel STEIDL, Joaquin CLERCH, Judicaël PERROY, Tilman HOPPSTOCK. 
 
Absolwent Lemmens Institute Leuven oraz Królewskich Konserwatoriów w Antwerpii i Hadze, posiada kilka tytułów magisterskich w dziedzinie muzyki oraz jest laureatem ponad 15 konkursów od Tokio po Paryż, w tym głównych nagród w Alhambrze, Paryżu, Tokio, Wiedniu, a także konkursów Francisco Tárrega i Andrés Segovia w Hiszpanii. Jego ostatnie zwycięstwo okazało się najbardziej znaczące – na międzynarodowym konkursie Printemps de la Guitare został odznaczony złotym medalem belgijskiej Królowej Fabioli i do dziś pozostaje jedynym belgijskim gitarzystą, który dostąpił tego zaszczytu. 
 
Występował na scenach Dalekiego i Bliskiego Wschodu, obu Ameryk, Federacji Rosyjskiej, Australii i całej Europy.  Realizował trasy koncertowe w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, koncertował w Sali Czajkowskiego w Moskwie oraz w rodzinnej Belgii, gdzie również od 2010 r. rokrocznie w listopadzie organizuje i uczestniczy w wydarzeniach gitarowych Antwerpen Gitaarfestival i Międzynarodowym Konkursie Gitarowym. Ostatnie trasy koncertowe i koncerty gitarzysty odbyły się w Parmie (Festiwal Paganiniego), Weronie (Włochy), Międzynarodowym Festiwalu Gitarowym Ronda (Hiszpania), Nendaz (Szwajcaria), Murnau Grenzenlos (Niemcy), które były transmitowane przez krajowe niemieckie radio. 
 
W latach 2001-2003 był profesorem klasy gitary w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii. Od tamtej pory jest regularnie zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich na całym świecie, w tym w Guitar Foundation of America (GFA), znanej platformie Tonebase, w Królewskich Konserwatoriach w Amsterdamie, Szkocji i Paryżu, Royal College of Music w Londynie oraz West Dean Festival w Wielkiej Brytanii i Prins Claus Conservatoire w Groningen w Holandii. Jego popularne kompozycje na gitarę solo są wykonywane na całym świecie i publikowane przez markę Ricordi. Uznane produkcje płytowe z Klarą, Sony i Brilliant Classics podkreślają jego artystyczne dokonania. Jego kompletne nagranie Turiny (Brilliant Classics, 2015) zostało uznane przez niemieckie National Kultur Radio Bayern za „album roku z gitarą klasyczną”. W 2019 roku ukazały się wszystkie dzieła Depretera na gitarę solo autorstwa brazylijskiego kompozytora Heitora Villa-Lobosa. „Niezwykły belgijski gitarzysta Jan Depreter błyszczy na Villa-Lobos”, napisał o albumie Classical Guitar Magazine. W 2020 roku ukazało się światowe premierowe nagranie Klavierbüchlein für Anna-Magdalena Bach (1725), jego druga płyta dla wytwórni Brilliant Classics. 
 
Jan Depreter uważany jest za kulturowego ambasadora Flandrii. Jego nagranie Armanda Coecka (Legend, Klara) jest jedynym nagraniem gitary klasycznej, które zostało wybrane przez EMI jako jedno ze 100 najważniejszych nagrań belgijskich artystów w historii. Jan Depreter zajmuje się również historią i ochroną rodzinnego zamku Corroy-le-Château z XI wieku. Wykazuje ogromne zaangażowanie, wiedzę i zrozumienie dla historii muzyki oraz gitary klasycznej. Posiada też jedną z najwspanialszych kolekcji gitar w Europie. Obecnie mieszka w Antwerpii, gdzie uczy gry na gitarze w Academy of Deurne. Poza czytaniem powieści Terry’ego Pratchetta wciąż uważa, że gra na gitarze jest prawdopodobnie najlepszą życiową rozrywką.
 
 
Skip to content